خلق یک رزومه عالی و موثر؛ خودتان میدانید که داشتن یک رزومه خوب و با اثر بخشی بالا برای استخدام و یا معرفی خودتان است. هر چقدر که بتوانیم  رزومه بهتر و حرفه ای تری داشته باشیم بهتر میتوانیم از فرصت های استخدامی و... استفاده کنیم، رزومه فقط نوشتن اطلاعات فردی و تجربیات و مهارتها نیست بلکه  در واقع نوع و روش نوشتن رزومه به گونه ای که بتواند حرفه ای باشد مهم است.

تمامی رزومه ها معمولا حاوی یکسری اطلاعات شخصی و کاری هستند که در ادامه با هم به بررسی و رزمه ها میپردازیم تا بتوانیم یک رزومه حرفه ای برای خود بنویسیم پس همراه ما باشید.
رزومه اولین چیزی است که با آن میتوانید خود و مهارت های تان را به کارفرما سریع و شفاف معرفی کنید بنابراین خیلی از اوقات رزومه هایی که کمتر موفق بودند نتوانستند به خوبی از فرصت های استخدامی برای کارجویان استفاده کنند.
قبل از نوشتن رزومه چند نمونه از رزومه های استاندارد و فرمت نوشتاری آن را مطالعه کنید تا رزومه ی بهتری داشته باشید اما به طور کلی چند نکته ی خوب و موثر میتواند به شما کمک کند تا رزومه ی بهتری داشته باشید.

یک رزومه عالی باید چگونه باشه؟

1- مطمعنا در ابتدا رزومه شما باید دارای نام نام خانوادگی و مشخصات باشد که نام و مشخصات خود را باید با فونت بزرگ و استاندارد بنویسید(پیشنهاد ما فونت یکان می باشد). مشخصات شما شامل آدرس، شماره تلفن، ایمیل و… است. مشخصات باید جزء اولین چیزهایی باشد که در رزومه مینویسید.
۲- سعی کنید بیشتر روی زمینه هایی که در آن به کار مشغول بودید و به آن مسلط هستید تمرکز کنید. تجربیات کاری و تمام کارهایی را که به صورت تمام وقت یا نیمه وقت به آن مشغول بودید و برای شما تجربه به وجود آورده را حتما بنویسید(به صورت ادبی).
۳- جملاتی که باید برای نوشتن رزومه به کار ببرید حتما باید جملات ساده و روان باشند از جملات مبهم و پیچیده استفاده نکنید(به صورت ادبی)، چون کارفرمایان مدت زمان کوتاهی را برای خواندن رزومه اختصاص میدهند بنابراین باید جملات کوتاه را به کار ببرید.
۴- رزومه شما باید دارای اطلاعاتی در زمینه ی تحصیلات هم باشد مثلا مدارس و مدارک تحصیلی، تاریخ اخذ آنها باید به ترتیب از آخر به اول نوشته شوند. اگر مدارکی هم برای مهارتهایی که کسب نمودید اخذ کردید آنها را بنویسید.
دوره هایی را که گذراندید چه به صورت آموزشی و چه به صورت عملی به تجربیات شما اضافه نموده است پس میتوانید آنها را هم در رزومه خود درج کنید. سعی کنید بیشتر مهارتها و تجربیات شما حجم زیاد رزومه را به خود اختصاص دهد.
۵- ممکن است یکسری از تجربیات و مهارتهای شما با فرصت شغلی که برای آن رزومه فرستادید چندان ارتباطی نداشته باشد اما نباید آنها را حذف کنید. آنها هم جزئی از تجربیات شما هستند میتوانید آنها را به صورت جداگانه بنویسید و ابتدا تجربیات مرتبط با فرصت شغلی را در رزومه قرار دهید.
۶- اگر در زمینه های دیگری و… مهارت دارید یا جوایزی را کسب نمودید میتوانید آن را در رزومه خود بنویسید. سعی کنید رزومه شما بیش از یک صفحه نباشد و حتما برای هر قسمت مثل تجربه، مشخصات فردی، مهارت، تخصص و… یک عنوان بنویسید.
۷- رزومه شما باید روی یک برگه ی سفید نوشته شده باشد و حتما باید از لغات و جملات صحیح با املای درست استفاده کنید.

 

نکاتی که به خلق رزومه ای عالی به شما کمک می کند

۱ – پاکیزه و تمیز و خالی از اشتباه بنویسید:
خب این یعنی چی ؟ یعنی متن خودتان را با دقت بسیار بخوانید و آن را از لحاظ گرامر و ویراستاری بررسی کنید، کوچکترین اشتباه ممکن است موجب بی ارزش شدن رزومه شود.
 
۲ – هدف و منظور خود را به طور مشخص شرح بده:
مشخص بودن هدف و منظور ، کمک شایانی به جلوه دادن صحبتهای شما در رزومه می کند . هدف شما به طور خلاصه تواناییهایتان شما را بیان می کند و به قدرت در کار اهمیت بالای می بخشد.

 

3 – اطلاعات مهم تر را مشخص نمایید:
به طور متوسط هر کارفرما به مدت ۳۰ ثانیه روی هر رزومه وقت می گذارد. کارفرمایان غالبا بیشتر به تجربه های موفق کاری شما در گذشته اهمیت می دهند تا تحصیلات متنوع و اطلاعات گوناگون ، به همین دلیل مهمترین تجربیات خود را در ابتدای رزومه قرار دهید مانند: توانائیها و تجربیات.
 
4–  از کلمات اختصاری استفاده نمایید:
از کلمات اختصاری و اصطلاحات خاص حرفه تان استفاده کنید تا نشان دهید آشنایی مناسب و کافی با حرفه تان دارید.

 

5–  از آوردن کلماتی مانند ”من” ” خودم” پرهیز کنید:
هر گز از ضمائر شخصی و انعکاسی مثل “من“ و یا کلماتی که درش غرور باشد در رزومه خود استفاده نکنید.

 

6 – اطلاعات را خلاصه کنید:
وقتی که رزومه شما از یک یا دو صفحه بیشتر می شود، محدودیتهایی برای تبدیل آن به شکل الکترونیکی ایجاد می شود. بنابراین همیشه توصیه می شود که رزومه خود را در یک صفحه تهیه کنید.
 
7 – لیستی از تجربیات خود مهیا کنید:
تجربیات 5 یا 15 سال کاری پیش را به طور خلاصه ذکر نمایید(تا حد توان خلاصه نویسی کنید طوری نباشد که داستان گذشته کاری خود را بنویسید).

8 – زیاده گویی ممنوع.

9 – در مورد حقوق خود در رزومه مطلبی را بیان نکنید.

10 – صادق باشید.

11-  سازگاری خود را با محیط کاری نشان دهید.

12- عنوانها را کلی انتخاب کنید.

 

خب دوستان عزیز تا حد امکان مطالب این مبحث رو فشرده کردم زیرا اگر میخواستم در مورد رزومه میتوانستم 10 الی 20 صفحه بنویسم اما به علت جلوگیری از حوصله بر شدن مطالب آنها را کوتاه و مفید کردم تا شما هم بتوانید در هر زمینه که هستید رزومه ی حرفه ای و دقیق برای خودتان بتوانید مهیا کنید در ضمن سعی میکنم تا یک قالب شیک و زیبا برای رزومه طراحی کنم که بعدا حتما در سایت قرار میدم ممنون از اینه که ما رو میخوانید و تماشا میکنید سپاس گذارم.

#هوش شنوا مرجعی از داستان های پندآموز و کوتاه و ... آدرس سایت:

http://hosheshenava.ir

 

 

 

عنوان : چطور یک رزومه عالی بنویسم؟

منبع: مشاوره کامپیوتر و موبایل ام سی

 

آموزش ساخت رزومه حرفه ای