تاریخچه بیمارستان در تمدن اسلامی

 

موضوع: فرهنگ و تمدن اسلام و ایران (تاریخچه بیمارستان در تمدن اسلامی) : این فایل با ارزش یک تحقیق جامع می باشد که به صورت فایل ورد با قابلیت ویرایش تهیه شده و قابل استفاده همه عزیزان می باشد هم در دانشگاه و هم در هنرستان ها قابل ارائه می باشد(ما خود در دانشگاه این را ارائه دادیم بدون مشکل نمره لازم رو دریافت کردیم) در ادامه بخشی از عناوین و محتوا این فایل با ارزش را ببینید.

چکیده

ساخت و ابداع بیمارستان در تاریخ پزشکی دنیا حداقل به حدود هزارو هفتصد سال پیش باز می گردد. پس از آن در دوره اسلامی نیز این ساختار مهم در پزشکی، در ایران و سایر سرزمینهای اسلامی به اعتلا و اوج می رسد. در این راستا از موضوعهای بسیار مهم جایگاه حقوق بیمار و نحوه نگرش به بیمار در سیر تاریخ بیمارستانها می باشد که می تواند به روشن شدن نقش اسلام و ایران درتکوین تاریخ پزشکی دنیا کمک نماید. از اینرو در این مجموعه با بررسی منابع کهن و پژوهشهای متاخر ، روند تاریخی رعایت حقوقبیمار از منظرهای نقش آموزشی ودرمانی بیمارستان، بخشهای بیمارستان، مکان و نوع ساخت بیمارستان، نوع نگاه به درمان و طبقاتجامعه در تمدن اسلام و ایران بررسی و با موارد مشابه در اروپا مقایسه گردید. با توجه به داده های بدست آمده توجه به حقوق بیماردر بیمارستانهای ایران و جهان اسلام بر خلاف غرب بسیار با اهمیت بوده که بیا نگر جایگاه رفیع ایران و اسلام در تکوین تاریخپزشکی جهان دارد. از سوی دیگر نگاه و راهکارهای مورد استفاده آنها امروز نیز می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

 

واژگان کلیدی: تاریخ پزشکی، بیمارستان، حقوق بیمار، ایران، اسلام

 

مقدمه

درمانگاه  و مراکز درمانی و به طور کلی بیمارستان ها در ایران پیش از اسلام از شهرت و معروفیت خاصی برخوردار بودند و مردم به درست چرایی احداث این مراکز درمانی را درک نموده و دستگاه های دولتی  نیز در بنیاد و ایجاد بیمارستان ها کوشا بودند. مروجان مذهب مزدیسنا نیز به دلیل این که در کتاب مقدسشان از برپایی این اماکن تمجید فراوان شده و برای مقابله با بیماری ها و پیشگیری از همه گیر گشتن آن ها سفارش شده بود و به تبعیت از پیامبر خویش (زرتشت)که نخستین مکتب مزدیسنا را به منظور گردآوردن بیماران و پزشکان بنیاد گذاشت، در ایجاد و تشویق مردم برای احداث مراکز درمانی تلاش قابل ملاحظه ای نمودند. این مراکز درمانی که نام پارسی بیمارستان را به خود گرفت، به دیگر سرزمین ها نیز انتقال یافت و ملل دور و نزدیک نیز در برپایی بیمارستان در سرزمین خود کوشیدند.

 

 

و... جهت دانلود این فایل کلیک کنید....