امروز حسابداری به عنوان یک ابزار در تجزیه و تحلیل کسب و کار و فعالیت های آن استفاده می شود . اطلاعات حسابداری به شیوه های مختلف ارائه می شود تا به تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط کاربران مختلف کمک کند . دو نوع حسابداری به طور گسترده ای استفاده می شود :
  1. حسابداری مالی
  2. حسابداری مدیریت

حسابداری مالی ارائه اطلاعات حسابداری برای ذینفعان و تنظیم کننده ها است . در حسابداری مالی  موقعیت مالی برای یک دوره زمانی کامل ارائه می شود .

از سوی دیگر ، حسابداری مدیریت ارائه تجزیه و تحلیل فعالیت های تجاری به مدیریت داخلی برای تسهیل در تصمیم گیری است .

حسابداری مدیریت چیست ؟

حسابداری مدیریت فرایند تهیه گزارش های مدیریتی و حساب هایی که اطلاعات مالی و آماری دقیق و به موقع را که مدیران برای تصمیم گیری های روزمره و کوتاه مدت درخواست می کنند ، ارائه می دهد. در حقیقت استفاده از دانش و مهارت حرفه ای در تهیه اطلاعات حسابداری به طوری که مدیریت را در شکل گیری سیاست ها ، در برنامه ریزی و کنترل عملیات شرکت راهنمایی و کمک نماید .

بر خلاف حسابداری مالی که گزارش سالانه را به طور عمده برای سهامداران تهیه می کند ، حسابداری مدیریت گزارش های ماهانه یا هفتگی را برای مخاطبان داخلی سازمان مانند مدیران گروه و مدیر اجرایی تهیه می نماید . این گزارش ها به طور معمول مقدار پول نقد موجود ، درآمد حاصل از فروش ، میزان سفارشات در دست ، وضعیت حساب های قابل پرداخت و حساب های دریافتی ، بدهی های برجسته ، مواد اولیه و موجودی را نشان می دهد و همچنین ممکن است نمودارهای روند ، تجزیه واریانس و سایر آمارها را نشان دهد .