شده تا به حالا به فکر این باشی که با چه چیزی میتونم یک سایت در عین واحد در کمترین زمان و کمترین هزینه راه اندازی کنم؟ بله شده، هزاران بار بنده شخصا به این فکر افتاده بودم راه کار سادس یک سیستم مدیریت محتوا هست به نام وردپرس در ادامه بیشتر در این باره توضیح خواهم داد پس با ما همراه شوید.
توجه : جواب همه پیرامون این موضوع ازجمله سوالات و روش تکمیلی پیاده سازی رو با ما یاد بگیر و سوالی هم داشتی از سامانه پرسش و پاسخ ام سی که کاملا رایگان هست استفاده کن دوست عزیز.


دیگه تو این دوره و زمونه کسی را نمی‌توان در فضای آنلاین پیدا کرد که از اهمیت داشتن یک وب ‌سایت حرفه‌ای و صد البته جذاب بی‌خبر بوده باشه و یا به دنبال ساخت و طراحی سایت نرفته باشد. هر چه درگذشته طراحی سایت امری بسیار وقت‌گیر و پرهزینه بود، در مقابل اکنون با روی کار آمدن وردپرس (Wordpress)، طراحی سایت ارزان با کیفیت، به‌سادگی چند کلیک می باشد.
از سوی دیگر با توجه به اینکه 40 درصد سایت‌های جهانی و قسمت اعظمی از سایت‌های ایرانی با وردپرس پیاده‌سازی شده‌اند، تعداد وب‌سایت‌ها افزایش چشمگیری یافته و رقابت را بسیار سخت‌تر از قبل کرده است. بنابراین برای دیده شدن و بقا در این فضا، چاره‌ای جز سپردن کار به یک متخصص وردپرس نیست.
قبل از هر چیز ممکن است این سؤال پیش بیاید چرا طراحی سایت با وردپرس؟ اصلا چرا وردپرس؟


حالا علل برتری طراحی سایت با وردپرس رو بررسی میکنیم:

  • امنیت نسبتا بالا(زیرا توسط برنامه نویس های خود وردپرس مدام بروزرسانی میشه و باگ های جدیدش از بین میره)
  • مدیریت آسان(این خیلی خوبه)
  • کد نویسی شده با PHP
  • متن‌باز (Open Source)
  • توسعه‌پذیری بودن وردپرس
  • منعطف بودن در مقابل کد نویسی
  • قابلیت به‌روزرسانی مداوم(توسط برنامه نویسان خود وردپرس)
  • ارتقا و افزودن قابلیت با کمک هزاران پلاگین (افزونه) آماده موجود در مارکت های جهانی و ایرانی

 

درکل وردپرس خوبه اما انحصاری و شخصی نیست یعنی: اگر خدای نکرده یک مشگلی امنیتی برای سایت شما پیش بیاد برای برطرف کردن اون اگر برنامه نویسی بلد نباشید؛ باید کلی هزینه برنامه نویس کنید و اینکه چون متن باز هست تمامی هکر ها هر روز به دنبال آسیپ پذیری جدید از این سیستم مدیریت محتوا هستن و از طرف دیگر اگر نیاز به افزودن قابلیت های بیشتر و خوب تری برای سایت وردپرسی خود باشید، باید هزینه های زیادی برای خرید یک افزونه(پلاگین) کنید این رو هم مد نظر داشته باشید. اگر سایت شما بیزینس کوچک یا وبلاگ و یا فقط برای معرفی رزومه خود به صورت آنلاین می باشد بسیار گزینه خوبی هست این وردپرس . خب بریم ادامه مطالبمون رو برسیم دوستان.


طراحی سایت با وردپرس

 

شروع طراحی سایت با وردپرس

در ابتدا و پیش از شروع به طراحی سایت، شما باید بر اساس نیاز خود، فهرستی تهیه کنید. در این فهرست هدفتان از راه‌اندازی سایت به همراه ویژگی‌ها و امکانات را بنویسید تا مشاوران شرکت‌های طراحی سایت طبق آن، سایت شما را با بهترین قالب وردپرس طراحی کرده و پوسته و افزونه‌های لازم را انتخاب کنند. و یا در صورت بلد بودن یعنی مبتدی بودن شما میتوانید خود اقدام به خرید یک قالب شیک برای همان هدفتان باشید و با پرسش و پاسخ از دیگر کسانی که تجربه لازم رو در این زمینه دارن افزونه های مرتبط با اون هدفتان رو پیدا کنید.

 

انواع قالب برای طراحی سایت با وردپرس

یکی از مزیت‌های اصلی و منحصربه‌فرد وردپرس، قالب‌های فراوان و بی‌شمار است که هر فرد برحسب نوع کسب‌وکار و هدف خود از طراحی سایت، یک نوع را انتخاب می‌کند. اما به‌طورکلی طراحی سایت با وردپرس در یکی از موارد زیر خلاصه می‌شود:

  1. طراحی سایت خبری با وردپرس
  2. طراحی سایت شخصی با وردپرس
  3. طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس
  4. طراحی سایت شرکتی با وردپرس

طراحی سایت خبری با وردپرس

سرعت بالای اطلاعات در دنیای مجازی سبب شده بسیاری از کاربران اخبار روز را به‌صورت آنلاین دنبال کنند. ازاین‌رو سایت‌های خبری یکی از پربازدیدترین و رایج‌ترین نوع سایت‌ها هستند که از طریق جذب مخاطب و تبلیغات به یک منبع درآمد اینترنتی عالی تبدیل شده‌اند.
لازم می باشد که حتما اصول طراحی سایت خبری با وردپرس لحاظ شده و سایت از ویژگی‌های استاندارد برخوردار باشد(مثل رسپانسیو بودن یعنی واکنشگرا بودن اون در انواع پلتفرم ها). سرعت Load بالا، سادگی، صفحه اصلی استاندارد، ‌به‌روز بودن و چندزبانه بودن از مهم‌ترین خصوصیات یک سایت خبری محسوب می‌شود. اما تولید محتوا و سئو سازی در این نوع از سایت‌های فوق‌العاده مهم بوده و از ارکان موفقیت سایت‌های خبری به شمار می‌آیند.

چگونه سایت با هزینه کم راه اندازی کنم؟ با وردپرس؟

 

طراحی سایت شخصی با وردپرس

گسترش روز افزون کسب‌ و کارهای اینترنتی و استارت آپ ها همه با فراگیری شبکه‌های اجتماعی، نوع جدیدی از مشاغل را به وجود آورده است. در این کارها وب ‌سایت به ‌منزله بارز شرکت و دفتر کار هر شخص بوده که در آن خدمات و یا نمونه‌ کارهای خود را قرار داده است. به نگاهی دیگر فرد با طراحی سایت شخصی یک رزومه آنلاین و در دسترس خواهد داشت که کارفرماها و مشتریان خود را به آن ارجاع می‌دهد.
 همچنین می‌توانند از طریق سئو و تولید محتوای ارزشمند، نام خود را به یک برند معتبر تبدیل کنند. البته برندینگ به تنهایی از طریق سایت نبوده و نیاز به مشاوره و طراحی استراتژی خاص خود را دارد.

 

طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس

حقیقتا و کاملا می‌توان گفت یکی از دلایل اصلی گسترش طراحی سایت با وردپرس، قابلیت‌ها و سهولت کار با افزونه معروف فروشگاه ساز آن، یعنی ووکامرس (Woocommerce) است، طوری که هم‌ اینکه یک ‌سوم فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین از طریق طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس به وجود آمده‌اند.
شما با کمک این افزونه به‌راحتی می‌توانید یک فروشگاه آنلاین برای فروش هر محصولی داشته باشید و از این راه کسب درآمد کنید. نصب و استفاده از افزونه ووکامرس بسیار ساده بوده و شما بدون هیچ دانشی در زمینه طراحی سایت می‌توانید مدیریت فروشگاه خود را در دست بگیرید(در صورت خبره نبودن در این کار میتوانید ویدئو های آموزشی این افزونه را در یوتیوب پیدا کنید).

 

طراحی سایت شرکتی با وردپرس

در طی چند سال اخیر تقریباً اکثر شرکت‌ها، سازمان‌ها و دیگر بنگاه‌های اقتصادی کوچک تا بزرگ، اهمیت فعالیت در فضای آنلاین را درک کرده‌اند. چراکه بر این امر واقف هستند که با معرفی و ارائه محصولات و خدمات خود در دنیای مجازی، اعتبار بیشتری به دست می‌آورند و مشتری های بیشتر بدست خواهند آورد.
همچنین می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این بخش مشتریان داخلی و حتی خارجی بیشتری به دست آورند(سایت چند زبانه بسیار موثر خواهد بود در این زمینه) و نه ‌تنها هزینه‌ها در درازمدت جبران شده، بلکه سودآوری دوچندانی خواهد داشت. بنابراین معمولاً طراحی سایت شرکتی با وردپرس هزینه بالاتری داشته و با وسواس بیشتری انجام می‌شود.

تولید محتوا(امر ضروری برای جذب افراد به سایت شما و در نهایت فروش محصولات شما)
آنچه مسلم است طراحی سایت پایان کار نبوده و آغاز مسیری طولانی برای موفقیت در فضای مجازی است. درواقع می‌توان گفت وب‌سایت‌ها به تنهایی مشابه یک نهال کوچک درخت هست که برای رشد و نمو به ثمر نشستن نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. این همان مفهوم ساده «تولید محتوا» و «سئو» است.
همان‌طور که آب، نور، غذا و کود عناصر اصلی رشد و نمو گیاهان است، سایت‌ها نیز با هر موضوع و هدفی که راه‌اندازی شوند، نیاز به محتوا دارند.  به‌عبارتی‌دیگر سایت بدون محتوا درست مانند مغازه بدون جنس است که هیچ‌کس به آنجا نمی‌رود.

 

اهمیت تولید محتوا در حوضه سایت

یه جورای میشه گفت قبلاً تولید محتوا به‌ راحتی آب خوردن بود. هر سایت مطلبی می‌نوشت بقیه سایت‌های مشابه نیز آن را بدون هیچ کم و کاستی در سایت خود کپی می‌کردند. آنچه اهمیت داشت پر کردن سایت از انبوه اطلاعات بی‌ربط و با ربط بود و کمتر کسی به مخاطب اهمیت می‌داد.
اما در چند سال اخیر الگوریتم‌های موتورهای جستجوگر به ‌خصوص گوگل دچار تغییرات فراوانی شد و سبک جدیدی از بازاریابی درونی را با عنوان بازاریابی محتوای یا Content Markting را به وجود آورد. در این شیوه، می‌توان با کمک یک استراتژی مناسب، بدون تبلیغات و فقط از طریق تولید محتوای سئو شده ترافیک سایت را افزایش داده و آن را به نتایج بالای جستجوها رساند در نهایت جذب مشتری بیشتری برای سایت شما اگر سایت فروشگاهی دارید.

 

انواع محتوا از نظر تولید

محتوا دارای انواع مختلفی است اما از نظر شکل و نحوه تولید می‌توان آن‌ها را به چهار گروه زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • محتوای متنی: شامل پست‌های وبلاگ، مقاله، جستار، کتابچه، ebook، pdf، case study و غیره
  • محتوای بصری: نظیر عکس، اینفوگرافی، نمودار ، جدول و ...
  • محتوای ویدئویی: مانند کلیپ، فیلم، ویبنار و غیره
  • محتوای صوتی: مثل پادکست، موسیقی و غیره

تولید اصولی و سئو شده هر یک از محتواهای بالا بسیار تخصصی بوده و نیاز است تا هر یک از آن‌ها توسط کارشناس و متخصص مربوطه ایجاد شود.

 

سئو

سال 2004 میلادی بود که اصطلاح جدیدی با نام سئو (SEO) باعث انقلابی عظیم در دنیای مجازی شد. این کلمه مخفف سه واژه Search Engine Optimization بوده و به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. به‌طور ساده سئو همان رسیدگی و مراقبت مداوم و همیشگی از نهال است که تا زمان پایان حیات هر سایت ادامه خواهد داشت.
بر اساس آمار منتشر شده از گوگل، این موتور با بررسی بیش از 200 پارامتر، سایت‌های مختلف را طبق کلمه یا عبارت کلیدی که کاربر داده، رتبه‌بندی کرده و به او نشان می‌دهند.
در این خصوص سئو کار از طرق اعمال یک سری فعالیت‌ها، سعی می‌کند سایت موردنظر را در یک یا چند کلمه کلیدی خاص به رتبه‌های بالای موتور جستجوگر برساند. این فعالیت‌ها در دو گروه کلی زیر دسته‌بندی می‌شوند:

 انواع سئو

- سئو داخلی
متخصص سئو در سئو درون صفحه‌ای (On Page Seo) به بهینه‌سازی و بهبود تک‌تک المان‌های خود سایت می‌پردازد. وی با تغییر در پارامترهای داخلی از قبیل عکس‌ها، متن، ویدئو، سرعت، تجربه کاربری و غیره محتوا و ساختار سایت را مطابق الگوریتمهای گوگل تنظیم می‌کند.

- سئو خارجی
سئو بیرون صفحه‌ای (Off Page Seo) برعکس سئو داخلی، اقدامات کنترلی و بهبود دهنده‌ای در خارج از سایت هستند. لینک سازی (BackLinking) و اتصال به شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین فعالیت‌های سئو کار در این نوع سئو به شمار می‌آیند.

 

اهمیت سئو

آنچه بارز و آشکار هست اینکه هدف اصلی شما از فعالیت در فضای آنلاین، دیده شدن و جذب مخاطب هست و مشتری خود هستید. بنابراین چاره‌ای جز تولید محتوا و سئو سازی بهینه سایت خود ندارید. حتی اگر طراحی سایت شما به بهترین شکل و با بیشترین هزینه ممکن ساخته شود، بدون محتوا و سئو متروکه‌ای بیش نخواهد بود.
از طرفی برخی از فعالیت‌های سئو سازی رابطه مستقیمی با طراحی سایت دارند و تولید محتوا هم بخشی از سئو داخلی سایت است. درواقع این سه عامل مکمل هم بوده و در کنار هم سبب پیشرفت و بالا آمدن سایت شما در فضای آنلاین می‌شوند. بنابراین توصیه کارشناسان در این است که کار طراحی سایت با وردپرس، تولید محتوا و سئو هر سه توسط یک تیم انجام شود تا نتایج درخشان‌تری به دست آید.
امیدوارم توضیحات جامع و مفیدی رو داده باشم تا دوستان علاقه مند به این حوضه در انتخاب و سرمایه گذاری خود در زمینه سایت و اینترنت دچار سردرگمی نشوند، موفق و سربلند باشید.

 

 

 

عنوان: طراحی بهینه سایت با وردپرس عالی

منبع: مشاوره کامپیوتر و موبایل ام سی

طراحی بهینه سایت با وردپرس عالی