شاید اغلب افراد در هنگام نوشتن محتوا سخت در تلاش برای پیدا کردن متن اصلی محتوا بوده و کمتر به فکر نوشتن عنوانی جذاب و منحصربه‌فرد برای مقاله خود هستند. اما تجربه ثابت کرده که عنوان مطلب، کلمه کلیدی و مقدمه سه رکن اصلی با تأثیرگذاری مستقیم در هر متن و محتوا برای هر نوع وبلاک و یا سایت فروشگاهی هست. درواقع این عناصر همانند حلقه‌های زنجیر به هم متصل می‌شوند تا مخاطب را به متن اصلی ارجاع دهند و بدون آن‌ها مطلب خوانده نشده و یا حتی در جستجو پیدا نمی‌شود.
ما در این مقاله سعی کرده ایم تا به تکنیک‌ و راز رمز یافتن عنوان محتوای خوب با نرخ کلیک بالا بر اساس تجربیات سایت‌های موفق و محتوا نویسان حرفه‌ای پرداخته شود پس با ما همراه شوید.
یاد بگیریم چگونه با عنوان عالی محتوا خود، ترافیک سایت خود را افزایش دهیم.

عنوان محتوا(پادشاه مقاله)

تأثیر جمله "محتوا پادشاه است" برای اغلب کسانی که با سایت و وبلاگ سروکار دارند، به اثبات رسیده است. اما بی‌شک هر پادشاهی تاجی دارد که بدون آن پادشاه یا وجود ندارد و یا کسی او را نشناخته و نمی‌تواند او را در بین بقیه پیدا کند. در دنیای مجازی و وبلاگ نویسی، عنوان محتوا را به‌منزله تاج پادشاهی می‌دانند و عقیده دارند که هر محتوا و مقاله‌ای که عنوان خوب و چشم‌گیری نداشته باشد، توجه مخاطب را به خود جلب نکرده و تمایلی برای خواندن آن نخواهند داشت.
در طول سالها اخیر تحقیقات نشان‌ داده که عنوان هر محتوا چند برابر بیشتر از متن اصلی خوانده می‌شود و چنانچه باب میل مخاطب نباشد یا وارد سایت نشده و یا بدون خواندن باقی مطالب صفحه را ترک خواهد کرد.
همچنین بر طبق قوانین سئو، موتور جستجوگر گوگل،بینگ و یاهو عنوان محتوا نقش کلیدی و اصلی را برای قرار گرفتن سایت‌ها در اولویت‌های اول جستجو بازی می‌کند.
بنابراین عنوان محتوا، با بالا بردن رتبه سایت در گوگل و افزایش ترافیک، وب‌سایت را به یک ماشین پول‌ساز قوی تبدیل می‌نماید(عنوان محتوا رو دست کم نگیرید).

 

آموزش شیوه‌های انتخاب عنوان عالی برای محتوای خود
قبل از نوشتن عنوان، ابتدا به 2 سؤال زیر فکر کنید:

  • مخاطب محتوا و مقاله چه کسانی هستند
  • ویژگی و شاخص اصلی محتوا و مقاله چیست

حالا بر اساس جواب پرسش‌های بالا و توجه به ویژگی‌های یک عنوان مناسب، از تکنیک‌های نوشتن عنوان محتوا استفاده کرده و عناوینی جذاب و فوق‌العاده تأثیرگذار برای محتوا و مقاله خود پیدا کنید.

 

ویژگی‌های عنوان مناسب

  • ساده و عدم استفاده از تعابیر ناآشنا
  • کوتاه (50 کاراکتر بیشتر نشود بهتر است)
  • روان و بدون هیچ‌گونه پیچیدگی
  • جذاب ، محرک در واقع هیجان انگیز باشد
  • به‌کارگیری کلمه کلیدی در عنوان
  • غیرتکراری(یونیک باشد)
  • استفاده از علامت « | » در بین کلمات
  • مطابق با متن اصلی

 

تکنیک‌های هفت‌گانه نوشتن عنوان محتوا

قبل از هر چیز بدانید که برای نوشتن یک عنوان محتوای خوب بیشتر باید باهوش باشید تا خلاق. یعنی نیازی نیست به دنبال عناوین منحصربه‌فرد و خاص بود، زیرا ممکن است باعث گیجی و سردرگمی مخاطب شود، بلکه از عناوین تکراری و پرکاربرد همیشگی به شیوه‌ای جدید و جذاب استفاده نمایید تاثیر بیشتری خواهد داشت.

 

تکنیک اول)

 کلید حل مشکلات در‌ عنوان محتوا

 با استفاده از ابزارهای گوناگون، نتایج جستجوی کاربران را بررسی کرده و مشکلات و سؤالاتی که داشته‌اند را پیدا کنید. سپس با نوشتن کلماتی نظیر 《آموزش》، 《راهنما》، 《ترفند》، 《تکنیک》و 《ابزار》، 《یادگیری》 ، 《بیشتر بدانید》در عنوان محتوا، حلال مشکلات و کمک‌رسان آن‌ها باشید.  
همچنین می‌توانید با افزودن واژه‌ها و صفات تکمیلی دیگر مثل 《گام‌به‌گام》، 《مراحل》، 《آسان》، 《رایگان》و از این دسته کلمات کاربران بیشتری را به‌سوی خود جذب کنید.

 

تکنیک دوم)

 اعجاز اعداد فرد در عنوان محتوا

در هنگام نوشتن محتوای خود اعداد فرد را به کار ببرید. این‌که چرا عدد فرد بیشتر از عدد زوج توسط گوگل و یا مخاطب انتخاب می‌شود، به کارکرد و علاقه مغز انسان بر‌می‌گردد. آمار نشان داده که عنوانی که در آن عدد باشد، احتمال و شانس بیشتری برای انتخاب شدن توسط مخاطبان دارند.

 

تکنیک سوم)

جادوی صفات در عنوان محتوا

صفات خوب و بد زیر را وارد عنوان محتوای خود کنید تا برانگیختن عواطف و احساسات مخاطب را به سمت محتوای شما بکشاند.
صفات خوب
مهم‌ترین/برترین/جذاب/ایده‌آل/عالی/کامل/بی‌نظیر/آسان/بی‌سابقه/بزرگ‌ترین/ارزش
صفات بد
جلوگیری/از دست ندادن چیزی/هرگز/هیچ‌وقت/بدترین/انجام ندادن کاری/عادات بد/ابداً

 

تکنیک چهارم)

طوفان کلمه‌های سؤالی در عنوان محتوا

با نوشتن کلمات پرسشی نظیر 《آیا》، 《چرا》، 《چطور》، 《کدام》، 《کجا》و به‌خصوص 《چگونه》 در عنوان محتوا، مخاطب را برای یافتن جواب سؤالات و راهنمای انجام دادن کارها کنجکاو و ترغیب کنید(مفید می باشد).
جایگاه واژه 《چگونه》در جستجوی کاربران فضای مجازی چنان زیاد است که ویکی‌پدیا را وادار به ساخت صفحه‌ای در زیرمجموعه خود به نام "WikiHow" کرده است.

 

تکنیک پنجم)

راز برتری کوتاهی و سادگی در عنوان محتوا

عنوان محتوا علاوه بر این‌که باید در جهت رضایت مخاطب باشد، موتور جستجوگر را نیز باید قانع کند. طبق قوانین سئو عناوینی که ۵۵ تا ۷۰ کاراکتر و بین ۸ تا ۱۲ کلمه دارند، مناسب‌تر هستند. هر چند بررسی‌ها نشان داده عنوان بالای ۵۵ کاراکتر در رتبه‌بندی گوگل امتیاز کمتری کسب می‌کنند(توصیه ما انتخاب عنوان زیر50کاراکتر می باشد).
همچنین عنوان را روان و قابل‌فهم برای مخاطب بنویسید؛ به‌صورت واضح و دقیق، محتوای خود را در قالب عنوان آن تعریف و حتماً از کلمه کلیدی در عنوان محتوا استفاده کنید.

 

تکنیک ششم)

قانون طوفان فکری در عنوان محتوا

حالا زمان آن فرارسیده که با استفاده و ادغام تکنیک‌ها و روش‌های بالا، چندین عنوان بنویسید. سپس با همکاران دیگر در میان بگذارید تا آن‌ها نیز به شما در انتخاب بهترین عنوان محتوا کمک کنند.

 

تکنیک هفتم)

 ابزار تولیدکننده عنوان محتوا

چنانچه با استفاده از روش‌های ذکرشده باز هم نتوانستید عنوانی جذاب و خلاق برای محتوای خود پیدا کنید، ناامید نشوید. ابزارهای زیر بعد از نوشتن کلمه کلیدی، لیستی از پیشنهاد‌ها و ایده‌ها برای عنوان محتوا را، در اختیارتان قرار می‌دهد.

* SEOPressor’s Title Generator
* Coschedule’s Headline Analyzer
* Hemingway Sharethrough
* Blog Title Generator – BlogAbout by Impact

 

جمع‌بندی نهایی و سخن آخر تیم ما

راهکارهای ارائه‌شده در این مقاله جهت نوشتن عنوان جذاب و مناسب محتوا همگی آزمایش‌شده هستند و نتایج موفقی در بالا بردن ترافیک سایت‌ها و افزایش مخاطب داشته‌اند. بی‌تردید شما نیز می‌توانید با تمرین و آزمون‌وخطا، عنوان محتوای جذاب، خلاق، سئو پسند و کاربرپسند بنویسید نگران نباشید ما در کنار شما هستیم اگر سوالی داشتید از سامانه پرسش و پاسخ ام سی در منو سایت به صورت رایگان بپرسید.
در انتها با استفاده از تکنیک‌های هفت‌گانه نوشتن عنوان محتوا در بالا، چند نمونه عنوان برای همین مقاله آورده شده است

  • هر آنچه درباره عنوان محتوا باید دانست
  • آموزش شیوه‌های نوین و تضمینی انتخاب عنوان مقاله
  • آیا می‌دانید عنوان محتوا چه تأثیری بر افزایش ترافیک سایت دارد؟
  • 7 راز نوشتن یک عنوان مناسب

امیدوارم مفید واقع شده باشد دوستان موفق و سربلند باشید.

 

 

عنوان: بی نظیرترین ترفند انتخاب عنوان مناسب برای محتوای (حرفه ای)

منبع: حل و مشاوره کامپیوتر و موبایل ام سی