شاید شما فلشی را در اختیار دارید.اما بخاطر اینکه نمی توانید اطلاعاتی را درون آن بریزید آن را رها کرده اید به احتمال زیاد فلش شما Write Protect شده است،به این معنی که اجازه اضافه کردن اطلاعات و حتی فرمت اطلاعات را به شما نمی دهد.

رایت پروتکت(Write Protect) چیست؟

رایت پروتکت در اصطلاح کامپیوتر به معنی محافظت شدن در برابر نوشتن می باشد.در فلش مموری ها ارور رایت پروتکت باعث می شود که سیستم و کامپیوتر شما از نوشتن اطلاعات داخل فلش مموری جلوگیری نماید و شما نتوانید اطلاعاتی را درون فلش مموری خود وارد کنید و هنگام انتقال اطلاعات به داخل فلش مموری با ارور Write Protect مواجه شوید.

دلایل به وجود آمدن Write Protect چیست؟

·         گاهی به دلیل اینکه کامپیوتر شما ویروسی شده باشد،در فلش مموری مشکل Write Protect به وجود می آید.

·         نرم افزاری برای محافظت از فلش مموری در برابر ویروس ها به بازار عرضه شده،کار این نرم افزار این است که با تغییراتی که در فلش مموری اعمال می کند از ریختن اطلاعات به درون فلش جلوگیری می کند،که این کار خود از ورود ویروس ها و فایل های مخرب به داخل فلش جلوگیری می کند.

·         کاربران برای جداسازی فلش مموری از پورت usb از گزینه ی Save remove استفاده نمی کنند،و همین امر موجب می شود تا در بعضی از مواقع مشکلاتی در ریجستر کردن فلش به وجود آید که در نهایت باعث بروز مشکل Write Protect می شود.

 

حذف رایت پروتکت به واسطه Diskpart:

بر روی منوی Start ویندوز خود کلیک کنید و در قسمت Search programs and files کلمه ی cmd را تایپ کنید.بعد از اتمام جستجو در بالای منوی استارت،cmd را مشاهده خواهید کرد.بر روی cmd راست کلیک کرده در منوی باز شده گزینه ی Run as Administrator را انتخاب کنید.

Write Protect

 

با کلیک بر روی گزینه ی Run as Administrator پنجره ای باز می شود که ابزار خط فرمان را مشاهده می کنید.

Write Protect

 

در قسمت C:\Windows\system32>،دستور DISKPART را تایپ کنید و بر روی صفحه کلید خود دکمه ی Enter را فشار دهید. DISKPARTیک ابزار پارتیشن بندی است که درون Windows وجود دارد و از طریق دستورهای خط فرمان قابل فراخوانی است. با استفاده از این ابزار می توانید متغیرهای درایو USB خود را تغییر دهید.

Write Protect

 

حالا در مقابل DISKPART،کلمه ی LIST DISK را تایپ کنید و دکمه ی Enter را فشار دهید.هم اکنون لیستی از DISKها را مشاهده می کنید.دو دیسک در دسترس خواهند بود:

حافظه هارد دیسک(HDD) با نام Disk 0،و فلش درایوUSB با نام Disk 1.

مقدار حافظه Disk 1 بسیار کمتر از Disk 2 است(7441مگ در مقابل 298گیگ)،به همین دلیل متوجه می شویم که Disk 1 نشان دهنده فلش درایو و Disk 2 حافظه سیستم را نشان می دهد.در ادامه کار بسیار دقت کنید،زیرا ممکن است کار خود را با یک Disk اشتباه شروع کنید.

Write Protect

 

در این زمان که مشخص شده فلش درایو ما Disk 1 است عبارت SELECT DISK 1 را در مقابل DISKPART> بنویسید و دکمه Enter  را فشار دهید.در پاسخ به شما گفته می شود که دیسک مورد نظر(Disk 1)انتخاب شده است.حال عبارت ATTRIBUTES DISK،را در مقابل DISKPART> تایپ کنید تا ابزار DISKPART همه چیزهایی که در مورد فلش درایو می داند به شما بگوید.مهم ترین جواب خط اول است که نوشته شده: Current Read-only State: Yes

از این طریق متوجه می شوید که فلش درایو شما رایت پروتکت شده است.برای حذف ویژگی رایت پروتکت با استفاده از ابزار خط فرمان،در مقابلDISKPART> دستور ATTRIBUTES DISK CLEAR READONLY را تایپ کرده و دکمه Enter را فشار دهید.اگر رفع مشکل رایت پروتکت موفقیت آمیز بود با عبارت Disk attributes cleared successfully رو به رو می شوید.

 

حال به منظور بررسی و آزمایش موفقیت آمیز بودن حذف رایت پروتکت،یک فایل کوچک را بر روی فلش کپی کنید،اگر کپی شد عملیات موفقیت آمیز بوده است و فلش از حالت رایت پروتکت خارج شده است.