تعریف بازی: روبین،فاین و واندنبرگ(۱۹۸۳)،عنوان کرده اند برای اینکه فعالیتی را بازی نامید باید ۵ ویژگی داشته باشد:
-فرد برای انجام آن دارای انگیزه درونی باشد.
-به صورت آزادانه انتخاب شود.
-خوشایند(لذت بخش) باشد.
-واقعیت گریز باشد.
-بازیکن در بازی شرکت فعال داشته باشد.
انواع بازی
پیاژه(۱۹۵۱) بازیها را به سه دسته مهارتی، نمادین و باقاعده تقسیم می کند.
لی(۱۹۹۱) بازیها را به سه دسته تجربه ای،خلاقانه و نمایشی تقسیم می کند.
تعریف بازی درمانی
بازی درمانی نوعی روش درمانی است که برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد و در آن کودکان مشکلات و مسایل خود را در یک سطح خیالی و تصویری به وسیله عروسک ها، گل مجسمه سازی و وسایل دیگر آشکار می نمایند(مک ماهون،۲۰۰۵)
نوعی از روان درمانی کودکان است که به آنها کمک می کند تجارب،احساسات و مشکلات خویش را به وسیله بازی با عروسک ها، اسباب بازیها و دیگر وسایل بازی بیان و برون ریزی کنند. این کار با راهنمایی و نظارت درمانگری آموزش دیده انجام می شود(کارول،۱۹۹۷)
فواید بازی
-به کودکان اجازه می دهد احساسات خود را به صورت کارآمد بیان کنند.
-به بزرگسالان اجازه می دهد وارد دنیای کودکان شوند و تساوی قدرت موقتی ایجاد شود.
-بازی برای کودکان لذت بخش است و اضطراب آنها را کاهش می دهد.
-به کودکان فرصت میدهد تا نقش های جدید را بازی کنند و رویکردهای حل مسئله را آزمایش کنند.
-باعث بلوغ تکاملی کودک می شود.
-ویژگی سمبلیک بازی باعث می شود کودک با خود فراموش شده اش ارتباط برقرار کند و تجارب حسی حرکتی اولیه را تجربه کند.
-به کودک کمک می کند مهارت های اجتماعی مورد نیاز را در موقعیت های مختلف کسب کند.
نظریه های بازی درمانی و …
گرافیک: مناسب با رنگ بندی شاد و فوق العاده مناسب.
قابل ارائه در دبستان،هنرستان و دانشگاه ؛ قیمت با تخفیف ۵۰ درصدی فقط و فقط در فروشگاه مرکز مشاوره کامپیوتری و موبایلی ام سی.
عنوان:
پاورپوینت بازی درمانی جامع و کامل
منبع: مرکز مشاوره کامپیوتر و موبایل ام سی