طبق آمارها حدود 85 درصد کاربران از مرورگر گوگل برای جستجو استفاده میکنند و95 درصد کاربران ایرانی از سایت گوگل برای جستجو در وب استفاده می نمایند و دراینبین بیش از 75 درصد فقط صفحه اول نتایج حاصله از جستجو را مشاهده و 40 درصد بر روی اولین سایت و ۹.۵ درصد بر روی دومین سایت کلیک میکنند. از طرفی هر شخص یا شرکتی که در فضای مجازی دارای سایتی است مایل است تا کاربران بیشتر داشته باشد. این امر برای افرادی که دارای کسبوکارها و فروشگاههای اینترنتی از اهمیت بیشتری برخوردار هست زیرا هر چه تعداد کاربر بیشتر به همان اندازه میزان فروش بیشتری نیز خواهند داشت. اما اینکه چگونه میتوان سایتی در صفحه اول گوگل داشت غیرممکن نیست اما نیاز به تخصص فراوان در زمینه سئو (بهینهسازی سایت برای موتور جستجو) و صبر زیاد دارد که در ادامه چکیدهای از قوانین آمده که در سئو سازی سایت نقش کلیدی ایفا میکنند پس همراه ما باشید با آموزش چگونه سایتی در صفحه اول گوگل داشته باشیم.
بررسی و تحلیل سایت رقیب شما
در ابتدای کار باید با توجه به موضوع و محتوای سایت، کلمات کلیدی مناسب را پیدا کرد. برای این کار میتوان از نرمافزارها و سایتهایی که کلمات کلیدی پیشنهاد میدهند استفاده کرد. سپس هر یک از این کلمات را در گوگل جستجو کنید تا به سایتهای رتبه اول در هر کلمه دست پیدا کنید. حالا موارد زیر را در سایتهای رقیب بررسی و مشخص کنید:
- اعتبار دامنه و صفحه لینک دهنده
- تعداد صفحات ایندکس شده
- نوع و کیفیت لینک دهی
- تعیین سایتهای لینک دهنده به سایتهای رقیب
- یافتن کلمات کلیدی کار شده در سایتهای رقبا با کمک نرمافزارهایی مانند Ahrefs (دارای نسخه های وب هم می باشد)
سئو سازی داخلی (مهم)
برای داشتن سایتی در صفحه اول گوگل، باید حتما و حتما تمامی عناصر و امکانات سایت از نقطه آغاز که با طراحی و انتخاب دامنه شروع میشود تا زمانی رسیدن به رتبه اول و حتی پسازآن، بهینه شوند که در ادامه به تکتک آنها خواهیم پرداخت:
انتخاب دامنه
هنگام انتخاب نام دامنه برای سایت، به کوتاه بودن آن توجه کنید ولی بیشتر تمرکز خود را بر روی انتخاب نامی مرتبط و هماهنگ با موضوع و محتوا سایت بگذارید. ازآنجاییکه گوگل در ابتدا نام سایتها را بررسی کرده تا اسپمها را شناسایی کند، نوشتن معادل انگلیسی کلمات کلیدی در نام تأثیر خوبی قطعا در جستجوهای گوگل خواهد گذاشت.
متا تگ عنوان
متا تگ عنوان یا Tittle چنانچه با کلمه کلیدی همراه باشد در امتیازدهی و رتبهبندی گوگل نقش چشمگیری دارد. طبق استانداردهای نوین یک متاتگ عنوان شامل ۳۰ تا ۶۰ کاراکتر است تا بتواند در فضای ۵۱۲ پیکسلی که توسط گوگل برای آن در نظر گرفته، بهطور کامل مشاهده شود. جهت کارایی بیشتر بهتر است بین کاراکترهای کلمات کلیدی از علامت – یا | استفاده کرد.
متاتگ توضیحات
این قسمت در صفحه سایت قابلمشاهده نیست و فقط در بین کدهای سورس برای موتور جستجوگر نوشته میشود تا بتواند در قالب یک متن کوتاه ۷۰ تا ۱۶۰ کاراکتری از محتوای درون صفحه آگاه شود. متاتگ در نتایج جستجو به نمایش درخواهد آمد پس لازم است اطلاعاتی جذاب و مفید در اختیار کاربران قرار داد تا به سمت شما جذب شوند.
تگ عنوان H1
توجه کنید که عنوان صفحه با متاتگ عنوان متفاوت است و درواقع نیازی به سئو سازی ندارد بلکه باید باب میل و سلیقه مخاطب باشد. البته به کار بردن کلمه کلیدی در عنوان بهویژه در ابتدای آن مهم است. اما فقط باید از یک تگ h1 استفاده کرد و در صورت نیاز به سراغ تگهای h2 تا h6 به ترتیب اهمیت رفت.
تعداد کلمات کلیدی در متن
یکی از مهمترین فاکتورها که در رتبهبندی گوگل نقش دارد، تعداد، محل قرارگیری و بهطورکلی نحوه استفاده از کلمات کلیدی در صفحه است. بدین منظور محتوا باید بالای ۵۰۰ کاراکتر باشد که توصیه شده بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کاراکتری به همراه چگالی کلمات کلیدی ۱ تا ۳ درصد برای آن، بهترین محتوای جهت قرارگیری در صفحهای سئو شده است.
تگ Alt
این تگ درواقع توضیحات مربوط به عکسهای سایت است که در سئو داخلی اهمیت فراوانی دارد. بر این اساس، عکسها همگی باید دارای نامی متفاوت باشند. همچنین در تگ Alt بهتر است با حروف انگلیسی نامی حاوی کلمات کلیدی و مرتبط با محتوای سایت برای آنها در نظر گرفت.
لینک دهی داخلی
پیوند زدن صفحات مختلف یک سایت را به یکدیگر لینک دهی داخلی میگویند که باعث راحتی و دسترسی آسانتر مخاطب به تمام سایت میشود همچنین هر چه مدت زمان حضور کاربران و میزان کلیک او در سایت بیشتر باشد، رتبه و امتیاز آن را برای گوگل بالاتر خواهد برد. اما نکته مهم این است که صفحات با کلمه کلیدی یکسان و موضوعات مربوط به هم باید به هم لینک داده شوند. در اصل انکر تکست لینک داخلی باید کلمه کلیدی موجود صفحه موردنظر باشد.
لینک دهی خارجی
با فعالیت در سایتهای دیگر و شبکههای اجتماعی میتوان با افزایش لینک دهی خارجی، امتیاز بیشتری کسب کرد. اما نکته بسیار مهم این است که این سایتها باید دارای محتوای مشترکی باشند. چنانچه لینک دهی خارجی توسط سایتهای صورت گیرد که بهعنوان مرجع و منبع شناخته میشوند، تأثیر بسیاری بیشتری خواهد داشت.
نقشه و سرعت سایت
تهیه Sitemap خوانا، بهروز و واضح از دیگر عوامل سئو داخلی است که در رتبهبندی نقش دارد. همچنین سرعت سایت را نباید فراموش کرد و تأخیر در بارگذاری صفحه علاوه بر تأثیر منفی در سئو، باعث از دست دادن مخاطبان زیادی خواهد شد.
تولید محتوای با کیفیت با کلمات کلیدی
علاوه بر مطالب ارائه شده درباره سئو داخلی، تولید محتوا را نباید نادیده گرفت. درواقع هر سایت با محتوا درونش معنا پیدا میکند. بنابراین محتوا عامل اصلی و تعیینکنندهای در رسیدن به رتبه اول گوگل محسوب میشود. این محتوا میتواند شامل پادکست، صوت، متن، ویدئو، عکس یا انیمیشن باشد که رعایت استانداردهای لازم و سئوی سفید برای هر کدام در امتیازدهی گوگل بسیار مهم و تأثیرگذار است.
اما محتوای متنی را میتوان پادشاه رتبه اول گوگل بودن، دانست بدون شک.
مشخصات محتوای متنی سئو شده
بر طبق قوانین سئو، محتوایی باکیفیت و معتبر است که با توجه به نکات زیر ترجمه، تألیف یا بازنویسی شود:
۱. اصیل و غیر کپی
۲. دارای توزیع همگن و مناسبی از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط
۳. طول و تعداد کلمات قابلتوجه
۴. جذاب و خواندنی
۵. بهدوراز هرگونه غلط املایی و نگارشی
۶. حاوی پیامی آموزشی
جمع بندی و سخن آخر
همانگونه که در ابتدا اشاره شد رسیدن به صفحه اول گوگل کاری تخصصی بوده که نیاز به دانش و اطلاعات در این زمینه است بخصوص در بحث سئو داخلی فقط یک سئو کار و تیم او میتواند استانداردهای لازم را پیادهسازی کند. در آخر باید گفت که تبلیغات و بازاریابی را نیز نباید فراموش کرد. هرچند در بهینهسازی سایت نقش مستقیمی ندارد اما افزایش ترافیک عامل مهمی در میزان اعتماد و رضایت کاربران از یک سایت بهحساب آمده و در رتبهبندی گوگل بیتأثیر نخواهد بود امیدوارم از این مقاله بسیار مهم و کاربردی نهایت استفاده را برده باشید.