هدف بازاریابی محتوایی تاثیرگذاری بر روی افزایش شهرت کسب وکار و فروش از طریق ارائه محتوا به مخاطبان است، در این آموزش و فایل کاربردی آن شما قادر خواهید بود فروش بیشتری در وب داشته باشید حتما با ما همراه باشید.
به شخصه افراد مشتاقی را دیدهام که در انواع کلاسهای آموزش بازاریابی محتوایی شرکت کرده و دست آخر میپرسند «خب! حالا چه در سایتم بنویسم؟» اغلب این افراد نهایتا با این بهانه که اصولا «نوشتن» کاری خلاقه و استعدادی ذاتی است که آنها از آن بهرهای نبردهاند، به توجیهی برای خود دست یافته و اصطلاحا «بیخیال» میشوند!
ولی مشکل آنها چنین مسئلهای نیست، بلکه کار از جایی اشکال پیدا میکند که اولا درک درستی از «بازاریابی محتوایی» ندارند، دوم، محتوا را تنها در قالبِ «متن و نوشته» میبینند و سوم، اولین و آخرین رسانهای که به ذهن آنها میرسد «وبسایت» است و لاغیر. در ادامه این مقاله بازاریابی محتوایی، نکات بازاریابی محتوایی، کمپین بازاریابی محتوا و نمونه بازاریابی محتوا را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
بازاریابی محتوایی چیست؟
بازاریابی محتوایی به زبان ساده، کمک به سرنخسازی و نهایتا فروش از طریق «ارائه محتوا» به مخاطب است که تاثیری غیر مستقیم داشته و با مفید بودنش به جلب علاقه و اعتمادِ مخاطب که نقش اصلی در تبدیل شدنِ «مخاطب به مشتری» دارد، منجر میشود.
تعریف محتوا
«محتوا» پیامی است که از یک فرستنده به یک گیرنده ارسال میشود. زمانی که شما با دوست صمیمیتان در مترو صحبت میکنید نیز این محتوا تولید میشود، البته در آنجا «هوا» کانال انتقال اطلاعات بوده و به وسیله زبان و گوش ردوبدل کردن این اطلاعات و محتوا میسر میشود.

ویدئو، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، مصاحبه تصویری، پادکست، عکس و غیره همه از جنس محتوا بوده و به غیر از سایت، شبکههای اجتماعی و ایمیل و SMS کانالهای رایج برای انتشار این محتوا هستند، همگی این فرمتها میتوانند نقشی موثر در جذب سرنخ و افزایش فروش از این طریق داشت.
نکته بسیار مهم برای بازاریابی محتوایی، بدون سردرگمی این است که: در نظر گرفتن تمامی فرمتها در بازاریابی محتوایی(فیلم،صدا،عکس،پادکست،اینفوگرافی،شبکه های اجتماعی و..).
کدام قالب و فرمت برای من(سایت و کسب و کار من) بهتر است؟
قبل از هر چیز این سوال باید مطرح باشد که برای موضوع موردنظر، کدام فرمت محتوا مناسبتر است؟ هنگامی که میتوانید با دوربین سلفی یک موبایل از خود یک ویدئوی کوتاه تهیه کنید، چرا باید به دنبال تهیه مثلا مقاله یا موشن گرافیک باشید؟ منظور آن است که نباید یک «پیشفرض ثابت» از محتوا در ذهن شما باشد و با شنیدن این کلمه صرفا یادِ فرمت خاصی نظیر مقاله بیفتید؛ باید قبل از هر چیز به این فکر کنید که چه فرمتی برای این محتوا مناسب است. در ادامه درباره ی مزایای بازاریابی محتوا نیز صحبت خواهیم کرد.
نکته قابل تاکید من: در نظر گرفتن تمامی کانالها در بازاریابی محتوایی.
کدام رسانه یا کانال بهتر می باشد!
برخی از دوستان(نسبتا حرفه ای) تصور میکنند که محتوایی که در سایت منتشر نشود، محتوا نیست، سایت در این جا «کانال انتشار» محتواست و ارتباطی با ماهیت محتوا ندارد؛ بگذارید همان مثال بالا را در نظر بگیریم. اکنون که ویدئوی ۲ دقیقهای شما آماده شده، برحسب شناختی که از کانالهای انتشار محتوا دارید، کدام برای افزایش فروش شما مناسبتر به نظر میرسند؟ اینستاگرام؟ آپارات؟ خوب به این سوال فکر کنید. ببینید «ویدئوهای ۲ دقیقهای» افراد موفق در از کدام کانال منتشر میشود؟ من بر اساس دیدِ خودم میگویم «اینستاگرام» اما شما بر اساس نظر خود عمل کنید. در آکادمی دیجیتال مارکتینگ چند سال پیش یک ویدئوی ساده درباره گوگل ادز منتشر شد، همین ویدئو بهتر از صدها مقاله عمل کرد، هم در انتقال پیام به این معنا که اصولا مخاطب بفهمد، گوگل ادز چیست و چه کار میکند و هم در اثرگذاری بر فروش این دوره از طریق پاسخگویی به همین ابهامات و سوالات.
توجه: در بازاریابی محتوایی، محتوای خوب، شما را منعکس میکند

پاسخی که به این سوال داده میشود به فرم و نحوه ارائه محتوا مربوط میشود که در تاثیرگذاری محتواپ لاجرم افزایش فروش اهمیت بسیاری دارد. به قول معروف «آنچه که از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند.» خصوصا در انواع محتوای مکتوب و گفتاری (انواع نوشته و ویدئو و پادکست) این مسئله اهمیتِ اساسی دارد، خب! فرمولی جادویی هم برای آن وجود ندارد، به طور کلی هنگامی که برای مخاطبین مینویسید و یا صحبت میکنید، باید نکاتی را در نظر بگیرید.
در نوشتهها و صحبتهایتان، خودتان باشید، همانطور که گفتم شما قرار نیست، نویسندهای ادبی باشید و در نوبل ادبیات شرکت کنید، شما میخواهید با عدهای مخاطب ارتباط برقرار کرده و با تولید محتوا به صورت بالقوه فروش خود را افزایش دهید، پس باید آنچنان که واقعا هستید و با نزدیکان تان صحبت میکنید، با آنها صحبت کنید.

در بازاریابی محتوایی محصول و سرویس را در نظر بگیرید:
به همین قطعات که قطعهسازان تولید میکنند فکر کنید، توصیف با کلمات، بهتر داستان آنها را روایت میکنند یا به تصویر کشیدنشان؟ برای مثال پوشاک، لوازم آرایشی جنبههای تصویری شکوهمند و وسوسهانگیزی را برملا میکنند، در حالی که یک کامپیوتر داستانی دارد که با کلمات و حتی جدولها بهتر بیان میشوند؛ در نظر گرفتن چنین موردی در ساخت محتوا برای محصول، قطعا بر فروش یا عدم فروش شما اثر میگذارد.
بسیار دردناک می باشد اگر پس از همه این مراحل، فریادِ «یافتم! یافتم!» را سر بدهید، اما پس از اندکی تامل و با واقعبینی بگویید «میدانم چه فرمت محتوایی را در چه کانالی منتشر و چگونه آن را ارائه کنم، اما توانایی انجام آن را ندارم!» مثلا شما به این نتیجه رسیدهاید که اینفوگرافیک و موشنگرافیک بهترین نوع محتوا برای شما هستند، اما کسی را در شرکت ندارید که از عهده تهیه این کار برآید.
هدفگذاری، مخاطبشناسی، استراتژی محتوا، تقویم سردبیری، تولید محتوا، انتشار محتوا، ترویج محتوا، بازآفرینی محتوا، تجزیه و تحلیل و گزارشگیری فرایند تولید محتوا هستند.
- هدف گذاری در تولید محتوا (اهداف بازاریابی محتوایی) به این اشاره میکند که هدف ما از فعالیتهای بازاریابی محتوایی چیست؟ برای مثال هدف میتواند، جذب ترافیک به منظور تبدیل آنها در قیف فروش باشد، مشخصا این هدف باید مشخص، قابل سنجش، قابل دسترسی، مرتبط و دارای بازه زمانی باشد. مثلا فعالیتهای محتوایی باید، ظرف ۶ ماه ترافیک روزانه 2۰۰۰۰ کاربر را به سایت وارد کند. افزایش فالوئرهای شبکه اجتماعی یا بهبود رتبه سایت میتوانند دیگر اهداف مدنظر باشند.
- همانطور که گفته شد با شناخت پرسونای مخاطب باید مشخص شود که این فعالیتهای محتوایی برای کدام مخاطب و با چه پرسونایی انجام میشود؟
- استراتژی محتوا عبارتِ دهان پرکنی به نظر میرسد، با این حال حقیقت آن است که استراتژی محتوا عملا چیزی نیست جز یک تیتر برای توضیحات قبلی ما! این که بعد از مشخص کردنِ هدف «چگونه» و با «تمرکز» بر «چه چیزی» به اهداف برسیم، به استراتژی محتوا، ربط دارد. هدفِ افزایش ترافیک را در نظر بگیرید، این هدف چگونه میتواند محقق شود؟ با ارائه ویدئو در شبکه اجتماعی؟ با تهیه محتوای متنی یا پادکست؟ چه گامهایی برای افزایش ترافیک از طریق نوشتن مقاله وجود دارد؟ اینها را استراتژی محتوای شما مشخص میکند.
- تقویم سردبیری به فعالیتهای بازاریابی محتوایی نظم میبخشد، در حقیقت تقویم بازاریابی محتوایی «تاکتیکهای اجرای استراتژی» را مشخص میکند، ما کمی جلوتر به صورت مفصل درباره تقویم سردبیری صحبت خواهیم کرد.
- در بخش تولید محتوا، وارد فاز اجرایی میشویم؛ مثلا مقاله یا ویدئوی موردنظر تهیه شده و یک خروجی از آن به دست میآید.
- در قسمت انتشار محتوا، محتوا بر روی کانال منتشر و به مخاطبان ارائه میشود.
- از آنجایی که ظرفیت یک کانال برای جذب مخاطب محدود است. محتوا باید «ترویج» شود. از این جهت محتوا در سایر کانالها که از آن ما یا دیگران هستند، اصطلاحا «ترویج» میشود تا بورد و دامنه اثرگذاری آن افزایش یابد.
- بخش بازآفرینی محتوا، اهمیت بسیاری دارد. عدهای همیشه از این گلایه دارند که محتوای به درد بخور «محدودی» در اختیار دارند و علاقهای به استفاده از محتوای بیکیفیت هم ندارند. در پاسخ میتوان گفت که محتوایی با یک موضوع می تواند فرمها و کالبدهای متفاوتی داشته باشد. این همان چیزی است که ما آن را «بازآفرینی محتوا» مینامیم. فرض کنید که شما توانستهاید یک مقاله بسیار خوب تهیه کنید. این در حقیقت یک محتواست. اما آیا این محتوا تنها در قالب یک مقاله قابل عرضه است؟ شما میتوانید از آن یک پادکست بسازید. میتوانید ویدئو یا مصاحبهای درباره آن درست کنید. حتی ساخت اینفوگرافیک هم محتمل به نظر میرسد. پس در این حالت شما محتوایی دارید که در فرمتهای مختلف از آن استفاده می کنید.
- در مرحلهی تجزیهوتحلیل محتوا به وسیله ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس و hotjar محتوا و بازخورد و اثرگذاری آن را تجزیهوتحلیل میکنید. صفحه محتوایی خاصی چند دقیقه مخاطب را درگیر خودش کرده، چند بازدید ایجاد کرده و مخاطبان را به چه صفحات دیگری هدایت کرده است؟ مخاطب بر کدام بخش صفحه محتوایی بیشتر تمرکز کرده است؟ همه اینها در تجزیه و تحلیل محتوا مورد بررسی قرار میگیرند.
در مرحله گزارش گیری مسئول محتوا گزارشِ خود را بر مبنای تجزیهوتحلیل صورت گرفته و میزان تحقق اهداف به مسئولان ذیربط که معمولا مدیر محتوا و مدیر دیجیتال مارکتینگ هستند، ارائه میکند تا اثربخشی محتوا مورد بررسی قرار گیرد.

داستانگویی در بازاریابی محتوایی
داستانگویی در ساخت محتوا اهمیت بسیاری دارد، داستان میتواند درباره برند، محصول یا کتگوری خاص باشد. شما حتی میتوانید کاراکترهای خاصی خلق و داستان را درباره یا از زبان آنها طراحی کنید. چندی پیش در یکی از شبکههای اجتماعی تصادفا با صفحه یک رستوران که غذای سنتی ارائه می کرد، مواجه شدم. ظاهرا از تاسیس این رستوران بیش از ۱ سال نمیگذرد. با این حال تعداد زیاد فالوئرها و مهمتر از آن کامنتهای زیادِ هر پست، نظر مرا بیشتر به این صفحه جلب کرد.
بازاریابی محتوا از طریق نوشتن
در ابتدای این مقاله گفتیم که تنها فرمت محتوا «نوشته» و تنها کانالِ انتشار «وبسایت» نیست. با این حال اکنون قصد داریم روی همین فرمت و کانال گفته شده تاکید کنیم.
انواع محتوای متنی
انواع محتوای متنی شاملِ مقاله، مصاحبه پیادهسازی شده به صورت متن، کتابهای پی دیاف، گزارش از یک رویداد و البته انواعی دیگر هستند که میتوانید از آنها استفاده کنید. مسئله این است نوشتن یا ننوشتن! به اینجا که میرسید، دیگر باید دست به قلم شوید، قبل از این اما لازم است ایدهای پیدا کنید، اما ایدهیابی برای نوشته شما چگونه ممکن میشود؟
نوشتن بدنه متن
· رویکرد داستانگویی برای یک کودک، از محاوره به متن
در این حالت شما فرض میکنید که با یک کودک طرف هستید و میخواهید موضوع را برای او مطرح کنید، آن هم به صورت محاورهای. پس شروع کنید! حتی اگر لازم است صدای خود را ضبط کنید. محتوای مقاله را به صورت محاورهای و شفاهی تولید کنید. در گام دیگر، محتوای محاورهای را مکتوب کنید و آن را روی کاغذ بیاورید؛ نهایتا محتوای مکتوبِ محاورهای را سر و سامان دهید. زبان و لحن مناسب را برای آن انتخاب و با استفاده از میان تیترها، آن را پیادهسازی کنید.
· رویکرد پاسخگویی به سوالات:
در این رویکرد، شما در ابتدا به این فکر میکنید، مخاطبی که برای او مطلب تولید میکنید، چه سوالاتی دارد که به دنبال رفع و حل شدن آنهاست. مثلا اگر مطلی با عنوان «۱۰ مکان از دیدنیهای شمال تهران» تهیه میکنید، در واقع در حال تولید محتوا برای فردی هستید که شمالِ تهران و در نتیجه مکانهای دیدنی ان را نمیشناسد و دوست دارد با رفع این مشکل اوقات فراغت بهتری برای خود رقم بزند. پس عجله کنید و شمال تهران و مکانهای دیدنی آن را به او بشناسانید، البته برای این کار لازم است خودتان هم شمال تهران و مکانهای دیدنی آن را بشناسید!
· رفتن راه هزارساله در یک شب با مگاپست:
مگاپست یا به عبارتی مقالات «آسمان خراش» مقالاتی جامع درباره یک موضوع هستند که ۰ تا ۱۰۰ این موضوع را پوشش میدهند و مخاطب با خواندن آن موضوع تمامی سوالاتش درباره آن رفع میشود. مثلا مقاله«اهمیت دیجیتال مارکتینگ» که در همین سایت منتشر شد یک مگاپست است. مگاپست قابلیت جذب ترافیک فراوانی دارد. ترافیک زیاد و مکث مخاطب روی صفحه که نتیجه جامع و غنی بودن مقاله است به گوگل هم میفهماند که با مقاله مهمی طرف است و آن را در رتبهای مناسب قرار میدهد.
به روزرسانی مقالات معمولی به جای مگاپست در بازاریابی محتوایی
اگر به هر دلیل توانایی یا علاقه به تهیهی یکباره ی یک مگاپست را ندارید، میتوانید با به روزرسانی مستمر یک مقاله معمولی به مرور یک مگاپست تهیه کنید! مثلا شما نکاتی درباره بازاریابی محتوا می دانید که لزوما جامع و کامل نیست؛ آن را در غالب یک مقاله منتشر کنید و با به روزرسانی مستمر، پس از چندین بهروزرسانی، مقالهی کاملی خواهید داشت که دقیقا مطابق یک مگاپست است.
· سئوی محتوا در بازاریابی محتوایی:

سئوی محتوا در بازاریابی محتوایی
در این باره مختصر و مفید صحبت میکنم. نخست آنکه اگر با وردپرس کار میکنید، حتما افزونه yoast seo که آموزش آن در همین سایت وجود دارد، را یاد بگیرید. در عنوان مطلب و در ابتدای پاراگراف اول حتما از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. دیگر آنکه کلمه کلیدی اصلی را با یک چگالی مشخص در مطلب تکرار کنید. در یک متن ۳۰۰۰ کلمهای، کلمه کلیدی اصلی بین ۳۰ تا ۴۵ بار باید تکرار شود.
نهایتا اینکه، از میانتیترها در مطلب استفاده و در این راستا از تگهای h1 تا h6 استفاده کنید. در وردپرس عنوان مقاله به صورت پیشفرض h1 است و شما نباید در قسمتی دیگر از متن از آن استفاده کنید. در حقیقت شما در باقی متن از تگهای h2 تا h6 استفاده میکنید، در این بین تگ h2 مهمترین میانتیترهای مطلب را در بر گرفته و h6 کماهمیتترین میان تیتر است. استفاده از میانتیترها هم خوانایی مطلب و ساختار روایی آن را افزایش میدهد و هم در سئو تاثیر میگذارد، پس این مطلب را مدنظر قرار دهید.
· استفاده از محتوای همیشه سبز در بخشی از بازاریابی محتوایی:
محتوای همیشه سبز به محتوایی گفته میشود که اصطلاحا تاریخ انقضا ندارد، به این معنا که اگر امروز آن را نوشتید، پس از گذشت ۵ سال خواندن آن همچنان برای مخاطب مفید باشد. در مقابل چنین محتوایی مثلا «اخبار» قرار میگیرند، خبر پس از یک روز دیگر اعتباری نداشته و روزنامه دیروز «باطله» محسوب میشود. در همین سایت ما مطلب «مبانی راهاندازی وبسایت» را تهیه کردیم که با توجه به روند تحولات در دنیای وب، حداقل تا چند سال معتبر است و مخاطب در آینده با مراجعه به آن همچنان آن را مفید خواهد یافت.
- تفاوت بازاریابی محتوایی با کپیرایتینگ و رپورتاژ آگهی
ابهاماتی درباره رابطه بین بازاریابی محتوایی و کپیرایتینگ بین مخاطبان وجود دارد. همانطور که تا الان متوجه شدید، بازاریابی محتوا بر برندینگ و به صورت غیرمستقیم بر فروش تاثیر دارد، این در حالی است که کپیراتینگ نوشتن متن تبلیغاتی به نیت فروش است. از یک نظر بازاریابی محتوایی بخشی از واحدِ بازاریابی و کپیرایتینگ بخشی از واحدِ فروش است. در حقیقت اگرچه که «فروش» در نتیجه همکاری بین واحدهای بازاریابی و فروش رخ میدهد، اما این دو عملکرد و وظایفی متفاوت دارند.
جمعبندی:
در این مقاله و در بخش اول با بازاریابی محتوایی، انواع فرمتها و کانالهای ارائهی محتوا آشنا شدیم، در بخش دوم ایده هایی برای تولید محتوای نوشتاری معرفی کردیم تا در نهایت نشان دهیم مجموعه تلاشهای «بازاریابی محتوایی» چگونه به رونق کسب وکار و افزایش فروش کمک خواهد کرد و ما مطمعنیم با رعایت این موارد شما قادر خواهید بود تا بهترین فروش رو در زمان تجربه کنید.
راستی پیشنهاد میشه این پاورپوینت تخصصی بازاریابی محتوای(دیجیتال محتوا) را حتما ببنید کلیک کن
دیجیتال محتوا(بازاریابی محتوایی)