مطالب اصلی:

تعاریف سازمان و مدیریت

مکاتب مدیریت

مدیریت و وظایف آن

رفتار سازمانی

مدیریت در رادیو و تلویزیون

 

موضوع مدیریت در سه حوزه با رسانه پیوند دارد.

  1. مدیریت بر رسانه
  2. مدیریت در رسانه
  3. مدیریت رسانه‌ای

مدیریت بر رسانه در حوزه حکومت و مدیریت کلان کشور است و سیاست‌های کلان، اهداف اصلی، خطوط قرمز و اصول حاکم بر رسانه را تعین می‌کند.

مدیریت در رسانه درحوزه سازمان رسانه و محیط پیرامون آن است و اداره رسانه را به عهده دارد. وظیفه مدیریت در رسانه اداره بهینه سازمان و تحقق اهداف است.

 

مدیریت رسانه‌ای در حوزه تبلیغات و ارتباطات است، این حوزه از مدیریت موضوعی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و یا فرهنگی را با استفاده از رسانه‌ها و جهت نیل به اهداف از پیش تعین شده مدیریت می‌کند.

 

مدیریت علم وهنر سازمان دهی، هماهنگی، رهبری و کنترل فعالیت‌های گروهی برای دست‌یابی به هدف‌های مطلوب با بیشترین کارایی می‌باشد.

مدیریت عبارت است از هماهنگ کردن منابع انسانی و مادی برای نیل به هدف.

 

وظایف مدیریت:

لوتر گولیکLuther Gulick  وظایف هفت‌گانه‌ای به شرح زیر برای مدیریت تعریف کرده است:

  1. برنامه ریزی Planning
  2. سازماندهیOrganizing
  3. تامین نیروی انسانی Staffing
  4. هدایتDirecting
  5. هماهنگیCoordinating
  6. تهیه گزارشReporting
  7. بودجه بندیBudgeting  

 

تاریخچه:

نخستین بار آدام اسمیت (Adam Smith)  با معرفی مفهوم ”تقسیم کار“ در۱۷۷۶ بحث مدیریت را آغاز کرد.

در ۱۸۳۲ چارلز بابیج(Charls Babbage)  ریاضی‌دان انگلیسی برای اولین بار موضوع اختلاف در مهارت و نقش آن در تعیین مقدار دستمزد را به بحث گذاشت.

آنچه که به صورت مدون در زمینه مدیریت تهیه و ارائه شد توسط فردریک تیلور انجام گرفت که به عنوان بنیان‌گذار مکتب کلاسیک در مدیریت شناخته شده است.

کشورهایی که پس از جوامع اروپایی و امریکای شمالی به سمت بهره‌وری از مدیریت علمی به طور نظری و عملی گام برداشتند متعددند از جمله ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ کنگ، مالزی، شوروی سابق، هندوستان، برزیل و سپس کشورهای دیگری مانند مکزیک و اندونزی.

اولین موسسه مدیریتی در کشور ما به نام ”موسسه علوم اداری و مدیریت بازرگانی“ که بعدها به ”دانشکده علوم اداری ومدیریت بازرگانی“ دانشگاه تهران تغییر نام داد، در سال ۱۳۳۶ تاسیس شد.

و……….

قابل ارائه در دبستان،هنرستان و دانشگاه ؛ قیمت با تخفیف ۵۰ درصدی فقط و فقط در فروشگاه مرکز مشاوره کامپیوتری و موبایلی ام سی

 

مدیریت رسانه

منبع: فروشگاه ام سی