آنالیز سایت چیست و چه کاربردی دارد؟ یا به عبارتی بهتر ابزار های آنالیزی سایت چی هستن و چه کاربردی دارن؟
چرا و چگونه ابزار آنالیز سایت به وب مستران(مدیران) سایت کمک شایانی می‌کند؟
رقابت بالا در عرصه دنیای وب مجازی(مخصوصا سایت ها) برای به دست آوردن ترافیک بیشتر سبب شده که مدیران وب‌سایت ‌ها به دنبال استفاده از انواع ابزار تحلیل‌گر و دقیق باشند تا بر اساس نتایج حاصله بتوانند نقاط ضعف خود را پیدا کرده و آن‌ها را ترمیم و تقویت کنند. در این مقاله کوتاه و مفید به مزایای استفاده از ابزار سایت و انواع ابزار تحلیلگر و کاربرد آن‌ ها به صورت یک به یک می پردازیم. پس با تیم مرکز ام سی همراه شوید تا درهای بسیار وسیعی از دنیای دیجیتال و وب بر روی شما گشوده گردد.

مزیت های استفاده از ابزارالات آنالیز سایت

در هنگام بررسی، تجزیه و آنالیز سایت توسط ابزارها اطلاعات جامعی درباره قسمت‌های مختلف وب‌سایت به دست می‌آید که با حذف اشکالات و موارد اضافی و افزودن و ویرایش بخش‌ها مختلف سایت، می‌توان به‌سرعت و کیفیت آن کمک کرد تا رشد و افزایش ترافیک و بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجوگر به اهداف اصلی خودتان و سایت شما برسید.در ادامه 6 مزیت اصلی رو مورد بررسی قرار میدهیم.

 

شش مزیت اصلی و مهم ابزار آنالیز سایت

۱. بازنگری در مسیریابی و لینک دهی به سایت(بک لینک)

۲. جایگزینی محتوای جدید به‌جای محتوای تکراری

۳. ایجاد و بهبود متن‌های لنگری (Anchor Text)

۴. بهبود عناوین و حذف تگ‌های تکراری، شکسته و چندگانه

۵. شناسایی خطاهای سرور و رفع مشکلات احتمالی

6. امکان اطلاع از سرعت و موارد کاهش سرعت سایت

 

انواع ابزار های آنالیز سایت!

از تنوع و گستردگی ابزارهای تحلیل‌گر سایت زیاد است که بسته به این‌که قرار است چه قسمتی از سایت بررسی شود و نیز توانایی استفاده از آن ابزار متفاوت هستند که وب‌مستر یا سئوکاران در زمینه‌های مختلف مانند سئو، طراحی و بهینه سایت، وضعیت هاست و سرور و .... می‌تواند یکی از انواع ابزار تحلیل را انتخاب کرد. در ادامه برخی از این ابزارها و سایت‌های رایگان آنالیز سایت اشاره شده است که به آن نیز خواهیم پرداخت.


معرفی 9 ابزار قدرتمند در آنالیز سایت(هم آنلاین و هم آفلاین)

۱. ابزار ClickHeat

با استفاده از این سایت، می‌توان میزان بازدید کاربران از صفحات وب‌سایت را مشاهده کرد. درواقع همان‌طور که از اسمش مشخص است به با تمرکز بر روی کلیک‌های مخاطبین بر روی اسکرول‌ صفحه، حرکت ماوس و غیره نقشه گرمایی (HeatMap) سایت را نمایش می‌دهد.

۲. ابزار Check My Colors

به آنالیز رنگ‌های پس‌زمینه و پیش‌زمینه سایت پرداخته سپس گزارش و درصورت نیاز پیشنهاد‌ها خود را بر اساس استاندارد W3C به‌صورت نمودار نشان می‌دهد.

۳. ابزار Bing webmaster tool

درواقع ابزار موتور جستجوی مایکروسافت است که به عنوان تحلیل‌گر سایت‌ها نیز استفاده می‌شود. شیوه کار با آن راحت بوده و با کپی آدرس سایت و ثبت‌نام در Bing Webmaster، می‌توان به آمار بازدیدکنندگان به تفکیک شهر، نقاط ضعف، کلمات کلیدی موجود در سایت و غیره دست پیدا کرد.

۴. ابزار User Testing

یکی از سریع‌ترین ابزارهای آنالیز سایت است که بسیاری از وب‌مستران از آن برای آگاهی از نظرات کاربران در مورد سایت استفاده می‌کنند. User Testing با سرعت و دقت بالا سایت را تحلیل و بررسی می‌کند.

۵. ابزار Woorank

سایتی با امکانات گسترده و دو رابط کاربری برای تحلیل و بررسی وب‌سایت‌ها دارا می باشد که در یک هفته اول به‌صورت رایگان کار آنالیز را انجام می‌دهد. Woorank در بهینه‌سازی یا سئوی سایت بسیار کارآمد و دقیق می باشد و اطلاعات خوبی در مورد رتبه‌بندی و آمار سایت در اختیار مدیران قرار می‌دهد.

۶. ابزار Alexa

سایت الکسا در تمام جهان بسیار مشهور است و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. بنابراین ابزار آنالیزور رایگان آن به دلیل مقایسه سایت با دیگر سایت‌های مشابه موجود در آن و رتبه‌بندی آن، از جایگاه بهتری برخوردار بوده و اطلاعات دقیق‌تری ارائه می‌کند.

۷. ابزار Google Anayltics

یکی از محبوب‌ترین و نام‌آشناترین ابزارهای آنالیز سایت است که وبمستران زیادی از آن برای تحلیل ترافیک سایت و سئوسازی آن استفاده می‌کنند. گوگل آنالیتیکس ابزار رایگان شرکت گوگل با قدرت بالا و استفاده آسان، اطلاعات وسیعی در مورد آمار بازدیدکنندگان بر اساس شهر یا منطقه خاص و در بازه زمانی مشخص، بررسی میزان موفقیت هرکدام از روش‌های بازاریابی انجام شده در سایت، میزان بازدید و محبوبیت صفحات، بررسی کلمات کلیدی و نوع دسترسی به سایت از طریق دسکتاپی یا موبایلی و بسیاری اطلاعات دیگر که به ارتقا کیفی و کمی سایت‌ها کمک ‌شایانی می‌کند.

8. ابزار Website Reviewer

یکی دیگر از ابزارهای قوی که در زمینه تحلیل و بررسی بهینه‌سازی سایت استفاده می‌شود. Website Reviewer با آنالیز دقیق بیش از 50 جز سئو مانند وضعیت Alt تصویر، لینک‌سازی، رسپانسیو، نمایش سایت در گوگل و امثال این، کمک زیادی به سئوکاران و مدیران سایت می‌کند.

9. ابزار Clixpy

یک ابزار عالی برای مشاهده کاراکترهای موردعلاقه کاربران و مخاطبین سایت است. همچنین با کمک Cixpy می‌توان خروج سریع کاربران از سایت را متوجه شد

 

خب دوستان من سعی کردم تجربه شخصی خودم رو در زمینه وب مستر رو فشرده و واضح شرح بدم تا دوستان دیگر نیز از این تجربه من استفاده نمایند البته تجربه های بسیاری دیگر از سئو و برنامه نویسی سایت و... دارم که انشالله به مرور زمان همه رو منشتر خواهم کرد در همین سایت مرکز مشاوره کامپیوتری و موبایلی ام سی(استارت آپ نوپا خلاق).
و همان‌طور که در اول مقاله اشاره کردم ابزارهای آنالیز سایت به کمک وبمستران، سئوکاران و صاحبان سایت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی می‌آیند تا با بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، نمودارها و گزارش‌ها، سایت خود را بهبود ببخشند و نقاط ضعف و قوت سایت خود را بشناسند‌.
البته ابزارهای معرفی شده در بالا تنها بخشی از تحلیل‌کننده‌های سایت‌ها هستند و ابزارهای دیگری مانند Compete، Piwik، CrazyEgg، Five Secound Test، Click Density، BrowserShots و ... نیز وجود دارند.
موفق و سربلند باشید.

 

 

 

عنوان: آنالیز سایت و ابزارهای آن کامل

منبع: حل و مشاوره کامپیوتر و موبایل ام سی