تابع index در اکسل، حتما شما هم در هنگام کار با اکسل،نیاز هست که جستجو و پیدا کردن داده یا مقداری خاص را انجام دهید و ممکن است در داده های حجیم و زیاد بسیار پیش ‌آید. که در این مواقع توابع جستجوگر کمک بسیار شایانی به شما می‌کنند و شما میتوانید از آنها استفاده نمایید. یکی از قوی‌ترین و کارآمدترین آن‌ها، تابع index است که با یادگیری و مهارت در استفاده از این تابع با سایر توابع، علاوه بر راحتی کار، در زمان هم صرفه‌جویی زیادی کرده‌اید.
در واقع بهتر عرض کنم تابع index محدوده را مشخص و مقدار داده نشان داده خواهد شد.  نکته مهم در استفاده از این تابع این است که شما باید جای قرار گرفتن داده را بدانید. بزارید برای درک راحتر این تابع یک مثالی عرض کنم فرض کنید اداره ثبت احوال میخواد اطلاعات یک شخص رو از بین 80 میلیون جمعیت بدست بیاره اگر از ابتدا دانه به دانه چک کنه که این کار اصلا منطقی نیست و خیلی زمان بر خواهد بود اما یک روشی هم هست که محدود ای رو براش تعیین میکنم و میگویم در این محدوده دنبال این شخص با این مشخصات باش این طوری هم منطقی تر هست و هم زمان خیلی کم تری نسبت به سایر روش ها دارد این مثال یه چیزی شبیه به همین تابع index در اکسل می باشد در ادامه با نحوه کار کردن آن و مثال های واضح تر براتون خواهم گفت با ما همراه باشید.

شکل کلی تابع index

مثل تمامی توابع اکسل، برای کار با index شما هم می‌توانید مستقیماً در قسمت fx فرمول نویسی و یا از منو توابع، آن را اجرا کنید.
تابع index دو حالت دارد که دو مانند هم هستند و تفاوت در مجموعه در حال جستجو است.


آموزش تابع ایندکس در اکسل

 

تابع index حالت Arrey (آرایه ای)

وقتی‌که محدوده متغیر نیست و تنها در یک آرایه یا ماتریس قصد جستجو دارید، از این حالت استفاده می‌کنید.
 که شامل سه آرگومان زیر است:
Array: محدوده و جای قرارگیری نوشته می‌شود.
Row-Num: شماره ردیف موردنظر
Column-Num:شماره ستون موردنظر

نکته های مهم در حالت  Arrey

۱. می‌توان یکی از آرگومان‌های Row-Num و Column-Num را حذف کرد. ولی با حذف هر کدام، واردکردن بعدی الزامی است. منظور این‌که اگر ستون را ننویسید، در این حالت حتماً باید ردیف را تعیین کرد و بالعکس.
۲. درصورتی‌که آرایه شما، شامل یک سطر یا ستون باشد، نیازی به نوشتن شماره سطر و ستون نیست.
۳. اگر بخواهید تمام مقادیر یک سطر یا ستون خاص را به دست آورید، شماره ستون یا سطر مقابل را صفر و یا خالی بگذارید. مثلاً برای پیدا کردن مقادیر ستون سوم، Row-Num را صفر و یا خالی قرار دهید.
۴.شماره ستون و سطری که وارد می‌کنید، حتماً باید در محدود آرایه واردشده باشد. در غیر این صورت  خطای REF# رخ می‌دهد. به‌طور مثال در محدود ۶×۶ واردکردن ۷ و مقادیر بیشتر برای هر سطر یا ستون اشتباه است.

 

تابع index حالت Reference

زمانی که مقدار چند محدوده را می‌خواهیم و ناحیه در حال تغیر است، از این حالت استفاده می‌کنیم.
Reference: نام نواحی که قصد جستجو دارید را  مشخص می‌کنید
Row-Num: شماره ردیف
Cloumn-num: شماره ستون
Area-Num: شماره محدوده انتخابی از مرجع انتخاب‌شده. به تصویر ذیل خوب دقت کنید:

 

تابع index در اکسل

 

مباحث ونکته های مهم تابع در حالت Reference

۱. نوشتن در قسمت Area-Num اختیاری است و در این صورت تابع اولین محدوده  را در نظر می‌گیرد.
۲. اگر قصد تعریف بیش از یک ناحیه رادارید، آن‌ها را با ویرگول(,) از هم جدا کرده و تمام مرجع انتخابی را درون پرانتز قرار دهید.
۳. هر سه شماره در قسمت Row, Cloumn و Area باید به محدوده تعریف‌شده در Reference اشاره کنند وگرنه با خطایREF# مواجه خواهید شد.
۴. چنانچه ستون را صفر قرار دهید، تابع کل مقادیر آن ستون، و اگر ردیف را خالی و صفر بگذارید تمام ردیف را نمایش می‌دهد.
۵. درصورتی‌که هر دو قسمت Row-Num و Column-Num صفر و خالی باشند، تابع index تمام ناحیه انتخابی در قسمت Area  را به‌عنوان جواب نشان می‌دهد.
یک مثال کاربردی تابع index
فرض کنید نمرات دانش آموزان یک کلاس را در فایل اکسل داریم. حالا می‌خواهیم نمره درس ریاضی احمد فهیمی را پیدا کنیم. در این حال تابع index را فراخوانی می‌کنیم. محدوده انتخابی A1:F7 است.

 

نحوه کار با تابع index to excel

 

دیگر کاربرد تابع index در اکسل

همان‌طور که در این پست توضیح دادم، تابع index باوجود سادگی در حل مسائل و برنامه‌نویسی توانایی های بسیاری دارد و درخیلی از مواقع در حسابداری و... مورد استفاده قرار می‌گیرد‌ و از قوی‌ترین توابع موجود در اکسل  به شمار می آید.
کاربرد این تابع با ترکیب در سایر توابع، خود را بهتر نشان می‌دهد. توابعی مانند دینامیک و پویا، Average، Counta، VLoolup، Match از این دسته هستند و شما با ادغام و استفاده هم‌زمان از آن‌ها به نتایج عالی و کاربردی تری نیز خواهید رسید.

 

 

 

عنوان: آموزش تابع index در اکسل-کامل

منبع: حل و مشاوره کامپیوتر و موبایل ام سی